Sundhedsforløb på din arbejdsplads
Sundhedsforløbet er et sammenhængende forløb, som indholder flere sundhedstjek med fokus på både fysisk og mental sundhed. Der er altid indtænkt opfølgning, hjælp til kontakt med egen læge og en sundhedsfaglig kontaktperson. Forløbet giver en stabil basis for sundhedsindsatsen.
-
- Projektledelse
- Foredrag
- Et udvidet sundhedstjek med ultralydsskanning for åreforkalkning + et opfølgende sundhedstjek. Begge på arbejdspladsen
- Akut opfølgning og opfølgende telefonkonsultation
- Virksomhedsrapportering
Prisen afhænger af hvordan vi sammensætter sundhedsforløbet med elementer som projektledelse, foredrag, 2 sundhedstjek, akutopfølgning og telefonkonsultation samt virksomhedsrapportering.
Ingen skal stå alene, særligt ikke, hvis man får et uventet svar. Der er vi med hele tiden.
Få et uforpligtende tilbud på sundhedsforløb på jeres arbejdsplads.
Ring for en uforpligtende samtale, og hør hvordan vi kan øge dine kollegaers trivsel
Telefon: 53 54 05 52
Kontakt os gerne, hvis du har spørgsmål til vores sundhedstjek og sundhedforløb.
E-mail: [email protected]
Fordele ved langsigtet sundhedsforløb
Tag et spadestik dybere med hensyn til forebyggelse af livsstilsygdomme.
Vi bidrager til
– Fastholdelse
– Rekruttering
– Lavere sygefravær
Vi gør det med en individuel tilgang til den enkelte medarbejderes behov og motivation til at tage ansvar for egen sundhed.
Vi sætter sundhed i spil som et kollegialt ansvar i fælleskabet.
Det er meget lettere at være sunde sammen. Sundhed smitter!

Sundhedsforløbets indhold
I fællesskab gennemfører vi projektledelse af jeres sundhedsforløb i jeres virksomhed, så det er koordineret med jeres ønskede formål, jeres øvrige initiativer, jeres kultur og jeres strategi.
Så taler CardioLab vores sprog. De pakker ikke tingene ind, og de siger det, som det er. Altså: ‘Du vil vel gerne være her med dine børnebørn? Jamen så skal du nok også til at spise anderledes.
– Tom Søderhamn, Driftchef Høje Tåstrup Kommune
Smitter sundhed? Ring 53 54 05 52, hvis du er i tvivl.
Cardiolabs sundhedstjek starter med et foredrag på arbejdspladsen med medarbejderne, der følges op af det første sundhedstjek.
Inviterende, involverende og relevant
Foredraget var en god oplevelse, som satte gang i en dialog om sundhed. Vi har fået positive tilbagemeldinger fra alle deltagere. Folk husker, hvad der blev sagt. Cardiolabs tilgang er inviterende, involverende og relevant.Det er ikke bare en powerpoint eller en kedelige læge som taler. Vi blev alle mødt med åbent sind og uden fordomme. CardioLab hjalp os til at finde frem til relevante problemstillinger for både den enkelte medarbejde og virksomheden som helhed.”
– Keld Norup Lauridsen, Produktionschef, Royal Unibrew
Vi får medarbejderne op af stolene – ring 53 54 05 52
Det første sundhedstjek er oftest et udvidet sundhedstjek, der giver en dyb forståelse for den enkelte medarbejders individuelle situation.
Ultralydsskanning af halspulsårer, for at vurdere risikoen for blodpropper og hjerte-kar sygdomme
Blodtryksmåling
Blodprøve, differenceret kolesterol og langtidsblodsukker
Vægt, livvidde, body age samt sammensætning af muskler og fedt i kroppen
Livsstilssamtale med udgangspunkt i spørgeskema
Individuel rådgivning
Varighed: 30-40 min
Direkte svar ved sundhedstjek
Personlig rapport
Ultralydsscaningen er en stor fordel ved projektet. Jeg tror, det er stærkt motiverende til at ændre livsstil, hvis man med egne øjne kan se, at der er forkalkninger i ens årer.
Connie Kisselhegn, Tillidsrepræsentant
Det er stort at redde liv! Ring 53 54 05 52, hvis du vil være med?
Målsætning er den røde tråd i sundhedsforløbet
Sammen med hver enkelt medarbejder sætter CardioLab et konkret mål, der skal hjælpe medarbejderen på vej mod et sundere og mindre sygdomspræget liv.
Målet skal være lystbetonet, og det kan være alt fra en daglig gåtur med hunden, til at løbe et halv-marathon.
Derfor var det også vigtigt for mig, at fortælle min egen historie til mine kollegaer. Hvis nu de var i tvivl om sundhedsforløbet, kunne jeg være med til at give dem et kærligt spark. Jeg er stolt af, at rigtig mange bakker op om sundhedsforløbet.
Og det var en øjenåbner for dem – på en god måde. De sagde “ja tak – det er måske meget godt.
Uffe Eitz Bastian, Tillidsmand NSPV
Smitter sundhed? Ring 53 54 05 52, hvis du er i tvivl.
Konsultation
Den efterfølgende telefonkonsultation kan foregå dagen efter, hvis der er behov for hurtig hjælp, eller efter tre måneder.
Konsultationen bruger medarbejderne blandt andet til at få vejledning omkring medicin eller til bedre at kunne forstå behandlingen hos egen læge.
Medarbejderne, der viser sig at have brug for hjælp på grund af for eksempel forhøjet blodtryk, kolesterol eller diabetes , henvises derefter til egen læge og sættes i behandling, hvis det er nødvendigt.
Jeg har haft nogle gode oplevelser med CardioLab. Janet har ringet til mig, for at få mig til at gå til lægen, ellers havde jeg ikke gået til lægen. Synes det var unødvendigt, når jeg løber 3000 km om året. Men lægen gav mig nogle piller og jeg skal snart havde lavet et hjertediagram.
Peter Barfod, Høje Taastrup Kommune
Hvem følger op på dig og dine. Ring 53 54 05 52 for en livline.
Opfølgning er en del af sundhedsforløbet
Fasthold de sunde vaner. I samarbejde med jer, fastholder vi medarbejdernes fokus og engagement gennem sundhedstiltag, nyhedsbreve, kantinevaner. Små passende forstyrrelser i hverdagen.
Til ledelsen og sundhedsgruppen rådgiver vi og bidrager med staistiske baseret data til beslutninger, rapporter til certificeringer mm.
CardioLab har hængt nogle plancher op, der forklarer lidt om kost og motion og om blodpropper. Jeg er ordblind, men de er nemme at læse, så de minder mig om hvad jeg skal gøre. Vi snakker også om plancherne sammen i pauserne.
Rene Lynge, Brolægger, Hørsholm Kommune
Vi gør det sammen. Det er svært at være sund alene. Ring 53 54 05 52
Årlige tjek
Opfølgende sundhedstjek. Efter 12 måneder bliver medarbejderne undersøgt igen for at sikre målbare data til medarbejder og organisationen til brug for APV, certificering, rapportering mv.
Vi udarbejder en rapport om virksomhedens risiko i relation til livsstilssygdomme. Udgangspunktet er anonymiserede målinger og observationer, vi foretager hos jer. Den enkelte persons data håndteres selvfølgelig fortroligt.
Skanning og løbende opfølgning er betryggende. Cardiolab følger mægtigt godt op på undersøgelsen og er vanvittigt gode til at forklare, hvad det er man ser på billederne.
De der firmaer skal se at komme i gang, hvis de vil passe på deres medarbejdere. Men medarbejderne har først og fremmest ansvar for sig selv.“
Tommy Kenter, Skuespiller
Du går vel også til tandlægen? Ring 53 54 05 52.
Sundhedstjek til virksomheder med dokumenterede resultater
En klar plan
Nyt og motiveret fællesskab
Statusrapport
Træf valg på basis af fakta
Stærkere kultur
Fasthold medarbejdere
Dokumenterede resultater og udvikling
Dokumentation af sundhedsindsats
Vi udarbejder en rapport om virksomhedens risiko i relation til livsstilssygdomme. Udgangspunktet er anonymiserede målinger og observationer, vi foretager hos jer. Den enkelte persons data håndteres selvfølgelig fortroligt.
Efter behov skriver vi rapporter til
- Ledelse
- Bestyrelse
- Arbejdsmiljøcertificering
- APV rapportering
Generelt en god rapportering under hele forløbet. Den afsluttende rapport viser hvilken effekt forløbet har haft og hvad der kan arbejdes videre med. Bjarne Freund-Poulsen, Centerchef, Bornholms Kommune
Målbar dokumentation af sundhedsindsats til HR. Ring 53 54 05 52

Medarbejderne tager ansvar
Det er vigtigt, at medarbejderne deltager aktivt i projektet. Det giver en høj grad af ejerskab. Frem for alt øger det succesraten for at den enkelte person lykkes med at skabe en sundere livsstil.
Derfor var det også vigtigt for mig, at fortælle min egen historie til mine kollegaer. Hvis nu de var i tvivl om sundhedsforløbet, kunne jeg være med til at give dem et kærligt spark. Jeg er stolt af, at rigtig mange bakker op om sundhedsforløbet.
Og det var en øjenåbner for dem – på en god måde. De sagde “ja tak – det er måske meget godt.”
Uffe Eitz Bastian, Tillidsmand NSPV
Det gør en forskel for den enkelte, for virksomheden og for samfundet. Ring 53 54 05 52

Eksempel på sundhedsforløb
FASE 1 | Planlægning |
Handling | Planlægning og koordinering |
Sted | Arbejdspladsen |
Tid pr person | 60 min |
Deltager | Projekt- ansvarlig(e), evt tillidsmænd |
Afrapportering | Klar projektplan |
FASE 2 |
Foredrag |
Handling | Opstartsmøde |
Sted | Arbejdspladsen |
Tid pr person | 60 min |
Deltager | Medarbejder og ledelse |
Afrapportering | Tilmeldning til sundhedstjek |
FASE 3 |
Start |
Handling | Sundhedstjek med skanning |
Sted | Arbejdspladsen |
Tid pr person | 30-40 min |
Deltager | Medarbejder og ledelse |
Afrapportering | Individuel rapport |
FASE 4 |
Efter ca en måned |
Handling | Sammenfatning af resultater fra 1. tjek |
Sted | Efter aftale |
Tid pr person | 20 min |
Deltager | Ledelse |
Afrapportering |
FASE 5 |
Efter ca 3 måneder |
Handling | Telefonkonsultation |
Sted | |
Tid pr person | 15 min |
Deltager | Medarbejder |
Afrapportering | Tilfredshedsundersøgelse |
FASE 6 |
Efter ca 6-12 måneder |
Handling | Opfølgende sundhedstjek |
Sted | Arbejdspladsen |
Tid pr person | 25-30 min |
Deltager | Medarbejder |
Afrapportering | Virksomhedsnotat |
Case Vikingbus
Vikingbus kører år efter år
Lovpligtigt nattjek blev til flerårig sundhedsprojekt
Nattjekket blev starten på flerårigt sundhedsprojekt og integreret i arbejdsmiljø-certificeringen.

Udfordring
Ledelse og tillidsrepræsentanter ønskede at påvirke den usunde livsstil, som man desværre ser i Busbranchen, som følge af arbejdsforhold og kultur.
Proces
Årlige sundhedstjek med forskellige tema bidrager til at skabe en kultur om at passe på passagererne og på hinanden. Sundhedstjek – ligesom at gå til tandlægen.
Resultat
Et sundere Vikingbus, hvor det lave sygefravær fastholdes; nye kost- og motionsvaner og et styrket fællesskab gennem glæde og sjov sundhed
Tilfredshedsscore: 4,7 ud af 5 mulige.
Transportbranchen
Økonomiske fordele ved sundhedsindsats
Personale
Rekruttering ↑
Fastholdelse ↑
Sygedage ↓
Vikartimer ↓
Tidlig afgang fra arbejdsmarked ↓
Kultur
Glade kollegaer ↑
Trivsel på anlæg ↑
Fællesskab ↑
Fleksibilitet ↑
Kundeservice ↑
Risikoafdækning
Risiko for uheld ↓
Skader på ansatte ↓
Skader på passager ↓
Materiel skade ↓
Skade på renommé ↓
Økonomi
Udgåede ture ↓
Bonus ↑
Forsikringspræmie ↓
Bod ↓
Kørselsøkonomi ↑
Personaleomkostninger ned ↓
Driftsomkostninger ned ↓
Bonus op ↑
Bod ned ↓