Forebyggelse af sygdom for godt 100 kr om måneden per medarbejder, og så får du øget trivsel, effektivitet og employment branding uden ekstrabetaling.
Vi har samlet en værktøjskasse til dig her. Du er altid velkommen til at ringe 53 54 05 52, hvis du har 20 min, og har lyst til at vide mere.
Værktøj til din business case
10 overvejelser før du starter
Model – hvorfor sundhed i organisationen
Strategi for langsigtede indsatser
Projektfaser og projektstyring
Case: Sundhedsprojekt i busselskab “Sund Lokalbus”
CardioLab fokuserer på hverdagen.
Ikke kun på lægebesøg og livsstilsændringer. Det er vigtigt at have fokus alle medarbejdere i organisationen.
Kan man være sund sammen? Ring 53 54 05 52.
10 hurtige overvejelser
En business case er andet og mere end et regneark og et tekstdokument. Faktisk er det processen og dokumentation af processen, der er afgørende for, om en business case er brugbar.
En business case er også dialogskabende. Den afgørende dialog mellem projekt og forretning – er man enige om mål og ideen med at gennemføre projektet? Og når man i sidste ende dette mål?
Hvad er målet? Er der enighed om succeskriterier, både kvalitative og kvantitative?
Husk i den forbindelse, at gevinsterne ved projektet ikke opnås den dag, løsningen sættes i søen. De kommer først, når løsningen er fuldt implementeret, og brugerne effektivt har taget løsningen i anvendelse. Også i denne fase skal business casen være et levende dokument, der er med til at sikre, at gevinsterne med tiden realiseres.
Der er også vigtige kulturelementer at tage hensyn til: Hvordan er organisationen vant til at argumentere for beslutninger? Hvornår synes man, at en idé er en god idé? Hvor moden er organisationen til forandringer? Hvor dynamisk er den både i forhold til omverden og internt?
Disse faktorer skal være med til at definere, hvordan arbejdet med en business case konkret kan gennemføres.
Arbejdet med business casen slutter ikke ved projektets start – tværtimod. Casen skal bruges som rettesnor undervejs til at vurdere, om de oprindelige mål for projektet holder, uanset om de er kvantitative eller kvalitative. Ellers må man revidere business casen undervejs.
Er din plan realistisk – eller vil du have sparring?
Ring 53 54 05 52.
#1: Gevinst
Hvilke gevinster vil du høste eller hvilket problem skal du løse?
#2: Foranding
Hvilken forandring vil du opnå?
#3: KPI
Hvad er succes og hvordan måles det?
#4: Aktivitet
Hvilke aktiviteter skal Projekt Sund indeholde? Foredrag, sundhedstjek?
#5: Afgrænsning
Hvem skal tilbydes Projekt Sund? Alle eller en udvalgt gruppe?
#6: Timing
Hvornår skal Projekt Sund igangsættes? og kan det være en fordel at inddrage andre igangværende projekter?
#7: Økonomi
Hvad koster projektet? Hvordan påvirker det øvrige omkostninger til sygefravær, vikar. Husk også de ikke kvantitative sidegevinster.
#8: Ejer og interessenter
Hvem er ansvarlig? Hvem skal godkende? og hvem skal løbende orienteres?
Er der arbejdsmiljørepræsentanter eller tillidsmænd som skal eller med fordel kan involveres?
#9: Kommunikation
Hvad er din plan for kommunikation og hvordan fastholdes fokus?
#10: Fastholdelse
Hvordan sikre du, at Projekt Sund bliver til Sund Hverdag?
Model: Sundhed i organisationen
Forankring i strategien
Få sundhed ind i strategien
Der er udfordringer på vejen mod en en vellykket indsats for og fastholdelse af sundhed. Derfor er det vigtigt, at arbejde strategisk for at en sundhedsindsats skaber forandring.
Konkrete målsætninger
Sammenhæng fra handling til strateginiveau
Forankring i kerneydelser
Opbakning fra ledelse
Arbejdspladsen er en ramme om hverdagen
Sundhed knyttet til kompetenceudvikling
Du kan læse detaljeret om om sundhedsstrategi her.
Hvordan kommer du på menukortet?
Hvem vil ikke gerne fortælle borddamen om det sundhedstjek, som man lige har fået tilbud på sin arbejdsplads?
Det er en succes, når den strategiske indsats bliver til en historiefortælling i hverdagen. Det ER employeer branding og tæller på plus-siden i din business case!
Smitter sundhed? Ring 53 54 05 52, hvis du er i tvivl.
Case Sund Lokalbus
Sund Lokalbus kører år efter år
Overblik Lovpligtigt nattjek blev til flerårig sundhedsprojekt
Nattjekket blev starten på flerårigt sundhedsprojekt og integreret i arbejdsmiljø-certificeringen.
Ledelse og tillidsrepræsentanter ønskede at påvirke den usunde livsstil, som man desværre ser i Busbranchen, som følge af arbejdsforhold og kultur.
Proces
Årlige sundhedstjek med forskellige tema bidrager til at skabe en kultur om at passe på passagererne og på hinanden. Sundhedstjek – ligesom at gå til tandlægen.
Resultat
Et sundere Lokalbus, hvor det lave sygefravær fastholdes; nye kost- og motionsvaner og et styrket fællesskab gennem glæde og sjov sundhed Tilfredshedsscore: 4,7 ud af 5 mulige.